БЕЗКОШТОВНА ГАРЯЧА ЛІНІЯ

0-800-21-7879

Понеділок-П’ятница / 9:00-21:00 
(Дзвінки по Україні безкоштовні)


ukraina@delti.com

Опис шин

  1. Виробник шини (марка)
  2. Позначення профілю / тип шини
  3. Поперечна ширина шини в мм
  4. Відношення висоти шини до її ширини в %
  5. Радіальна шина
  6. Діаметр ободу в дюймах
  7. Індекс максимально допустимого навантаження на шину
  8. Індекс швидкості
  9. Tubeless (безкамерна шина)
  10. Дата виготовлення (XX = тиждень, X = рік, < = 9. декада) (Детальніше про це)
  11. Індекс зношення (Tread Wear Indicator) (1,6 мм)
  12. Додаткове позначення шин з підвищеним допустимим навантаженням
  13. Вказівка щодо придатності зимових і круглорічних шин

Джерело: Reifenfibel, 1.Auflage 1999, Schweiz
Copyright by Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli

Розмір шини (джерело: ADAC)

Технічне виконання шин визначено § 36 StVZO. Згідно з цим шини легкових автомобілів нормовані відповідно до європейської інструкції ECE-R 30. Це стосується особливо написів на боковій стінці шини. Вона дає відомості про найважливіші дані шини. В межах цієї інформації зібрана найважливіша для водія інформація – норма вимагає, крім цього, інших позначень на боковій стінці, наприклад, назву виробника (1) і типу шини (2).

Ширина шини (3)

Вона вказується в міліметрах (наприклад, 175 мм). У випадку зі звичайними шинами для легкових автомобілів їхня номінальна поперечна ширина становить від 125 мм (наприклад, 125/80 R 12) до прибл. 335 мм (наприклад, 335/30 R 19). Ширина зростає при цьому кроками в 10 мм. Особливі шини для нових систем шин (наприклад, TD-шини Dunlop або TRX- чи TDX-шини Michelin) мають інші розміри ширини в міліметрах. Ширина становить від 160 мм до 240 мм. Фактична ширина коливається, під впливом звичайних допусків при виготовленні, від номінальних даних здебільшого на невелику величину і варіює залежно від виробника на декілька міліметрів. Крім цього, вона залежить від ширини ободу, на якому монтована шина. Нормування шин дозволяє монтувати більшість шин на ободах різної ширини. Ця різниця ширини може бути причиною того, що на певних транспортних засобах можна монтувати шини тільки певних виробників (залежно від марки) або лише в комбінації з певними ободами, оскільки в цих випадках виключно ці шини при всіх робочих режимах (отже, також при прогинанні або при повороті керованих коліс) мають «вільний хід». Також можливість застосування ланцюга проти ковзання може бути пов’язана з певними виробниками і ширинами ободів. Слід дотримуватися тут вказівок в документації транспортного засобу та інструкції з експлуатації.

Відношення висоти до ширини /серія ....../50, /60, /70, /80 (4)

Йдеться про відношення висоти до ширини перерізу шини у процентах. /50 означає, що висота шини на половину менша від її ширини. Якщо величина відношення падає, то стінка шини зменшується – звичайний вигляд спортивних автомобілів (225/45...). Особливий випадок: У випадку з шинами серій 80 і /82 раніше «.../80» у позначенні не вживалося - у зв’язку з цим у раніших документах на автомобіль могло стояти ще «155 R 13». Це відповідає «155/80 R 13».

Конструкція шини (5)

«R» означає тут «радіальний» (додатково також написано словами). Йдеться про звичайну на теперішній день конструкцію з радіально розміщеними нитками каркасу. До 60-их років стандартом була діагональна шина. Оскільки сьогодні виготовляють шини для спеціальних випадків (наприклад, старі моделі), то замість «R» стоїть «D» або також «-». Вказівка: Можна монтувати тільки шини однієї конструкції. Змішані шини – тобто, діагональні і радіальні шини на одному ТЗ, згідно з StVZO § 36 не допускаються.

Діаметр ободу (6)

Діаметр ободу визначається діагонально від одного краю ободу до іншого, розмір вказується здебільшого в дюймах ( " ). Найбільш поширені розміри становлять від 10" до 20". B TD-шинах Dunlop, а також TRX-, TDX-шинах або в PAX-системі Michelin діаметр ободу вказується в міліметрах. Найбільш поширені розміри становлять від 15 мм до 440 мм.

Індекс максимально допустимого навантаження на шину (Load Index LI) (7)

Параметр максимально можливого навантаження на шину. Кожній величині індексу навантаження LI, вказаній на нормованій таблиці, відповідає певне максимально можливе навантаження на шину при заданому тиску повітря. Приклад «85» = 515 кг. Монтовані шини повинні відповідати як мінімум вказаній у документах на ТЗ величині LI, вищі величини LI допускаються. Додаткова вказівка «Reinforced»: (12) позначення на шинах особливо високого максимального навантаження на шину (вантажні автомобілі невеликої вантажопідйомності, мініавтобуси, автофургони, всюдиходи ...). Також тут вирішальною є (відповідної висоти) величина LI.
Li       кг

63 = 272 кг

Символ швидкості (GSY, також «Speedindex») (8)

Буквене позначення, яке вказує допустиму максимальну швидкість шини. Буквам відповідають наступні категорії швидкості (тут показано: звичайний GSY для легкових автомобілів

Залежність від напрямку руху

Переважно на шинах з особливою формою профілю на стінках викарбовано позначення, наприклад, «ротація», «напрямок обертання», «напрямок», в комбінації зі стрілкою напрямку руху. При монтажі шини слід враховувати цей заданий напрямок руху або обертання.

Tubeless («безкамерний») (9)

Шини для легкових автомобілів, як правило, безкамерні. Закладання камери не тільки зайве, воно – за деякими винятками – не допускається. У сумнівних випадках слід звернутися до виробника шин. У випадку поломки шини із втратою повітря це може бути проте тільки тимчасовим засобом.

Дата виготовлення (10)

Дотеперішня система кодування: Останні 3 цифри так званого «DOT»-номера вказують на дату виготовлення. Перші обидві позиції вказують на тиждень виготовлення, остання цифра – остання цифра року. Приклад: 409 =40-й тиждень 1999 р. Те, що йдеться про 90-і роки, уточнюється взагалі додатково ще маленьким трикутником (справа біля 3-позиційного числа). Нове позначення з 1.1.2000 р.: Тепер 4-позиційний код. 0100 = 1-ий тиждень 2000 р.

Індикатор зношення (Treadwear Indicator , «TWI») (11)

Навколо на боковій стінці шини викарбовано декілька разів скорочення «TWI» (можливі також інші знаки). Якщо йти за стрілкою, то видно, що в цьому місці профіль не йде повністю в глибину. Причина: При профілі, зношеному до (законодавчо допустимих) 1,6 мм, ці місця чітко видно на поверхні, межу зношення досягнуто. Далі не можна допускати: Експерименти показують, що вже при нижче прибл. 3 мм зчеплення, особливо в мокру погоду, значно погіршується!

M+S (зимові шини/круглорічні шини) (13)

Зимові шини позначають «M+S», «M+S» або подібними скороченнями. На цьому видно не тільки, що тут йдеться про тип шин для спеціальних вимог зимової експлуатації. З цим пов’язане також виняткове регулювання щодо необхідного класу швидкості.

Спеціальні регулювання в деяких країнах Європи:

Якщо приписано «Зимове оснащення» (згідно з табличкою), то це вимагає шин із символом M+S. Особливо в Австрії ставиться вимога мати глибину профілю мінімум 4 мм – з меншим профілем такі екземпляри вважаються просто літніми шинами. Хоча у Німеччині такого припису немає, проте нижче прибл. 4 мм придатність до зими фактично дуже обмежена.

Контрольний знак «E»:

«Контрольний знак ECE» зображується як E або e, він підтверджує дотримання європейської норми (ECE- R 30). Малюнок 6: Додане число «12» вказує на Австрію як країну-контролера. Важливо: Від дати виготовлення 1.10.98 (40-ий тиждень 98, відповідає DOT-номеру 408) це позначення на боковій стінці шини в Європі обов’язковим. Тому на ТЗ не можна монтувати шини, які, якщо вони виготовлені після 1.10.98 p., не мають цього контрольного знаку. В ході технічного огляду («TЬV») це розглядатиметься як «значний дефект» на ТЗ.

Шина з новим протектором

Вони мають позначення «R», «з новим протектором», «retread» або «retreaded». Дата накладання нового протектора вказується таким же способом, як дата виготовлення нових шин.

Які відхилення між даними технічного паспорту і шинами дозволені? Відхиляючись від принципу, що позначення в документах на ТЗ і на шинах повинні співпадати, чинними є такі відхилення:
  • Індекс максимального навантаження LI: Індекс максимального навантаження на монтовану шину може бути більшим від відповідної величини в документах на ТЗ. Приклад: Технічний паспорт ТЗ: 165/65 R 13 76 T, напис на шині: 165/65 R 13 77 T.
  • Символ швидкості: Він може бути більшим від відповідного запису в документах. Приклад: Технічний паспорт ТЗ: 185/65 R 14 86 H, допустимими є шини з написом: 185/65 R 14 86 V.
  • Зимові/круглорічні шини: Індекс швидкості може бути чинним також для нижчої максимальної швидкості, ніж внесеної в технічний паспорт для літньої шини. У цих випадках потрібно прикріпити в полі зору водія наклейку з допустимою для M+S-шини максимальною швидкістю. Приклад: Технічний паспорт ТЗ: 195/65 R 14 89 H (літні шини), допустимі також шини з написом: 195/65 R 14 89 Q M+S. У цьому випадку максимально допустима швидкість ТЗ відповідно обмежена швидкістю шини і її слід неодмінно дотримуватися.
  • P-шини (американська класифікація, позначення, наприклад, P 225/60 R 15...). Їх можна використовувати, якщо вони позначені згідно з ECE-R30, тобто, їхній кодовий знак повинен відповідати вказаній у цьому інформаційному листку формі. Якщо позначення відхиляється від ECE-R 30 (наприклад, немає індексу навантаження, індексу швидкості), то виробник шин повинен у письмовій формі підтвердити відповідність цих шин з вимогами норми ECE. Це підтвердження водій повинен завжди мати з собою. Якщо в документах (особливо на моделі США) внесено «P»-шини, то можна застосовувати також шини, перевірені згідно з ECE-R 30, якщо, за винятком відсутньої букви «P», позначення на шинах співпадає із записом в документах на ТЗ.
  • ZR-шини, VR-шини. Якщо вони внесені в документах на ТЗ старіших моделей, то можна застосовувати W-шини (до 270 км/год.) такого ж розміру з достатнім навантаженням на шину, якщо не перевищується максимальна швидкість ТЗ 260 км/год. (згідно з пунктом технічного паспорта 6) і не внесено інших вимог щодо типу і виробника (пункт 33). У сумнівних випадках слід звертатися до виробника ТЗ або шин.
Якщо ви хочете монтувати шини з розмірами, які не вказані в документах на ТЗ, звертайтеся до нас. Ми зможемо вам повідомити, чи додатково затверджені інші розміри шин і чи допущені інші комбінації колесо-шина.